4. Lärare - kom vidare med Haldor - Bedömning av uppvisad kunskap, formativ och summativ i Haldor

  • Uppdaterad
  • Syfte: Att samla bedömningar av uppvisad kunskap - och/eller ge formativ och/eller summativ återkoppling till elever och vårdnadshavare
  • Förväntat resultat: Att du gjort din första bedömning av uppvisade kunskaper i en planering eller uppgift

Några fördelar med att bedöma uppgifter/planeringar direkt i Haldor Education:

  • Rättsäkerhet: Bedömningarna sparas säkert och förkommer inte. Finns även kvar vid lärarbyte.
  • Likvärdighet: Bedömningarna hittas av elever och vårdnadshavare på samma sätt oavsett lärare och ämne. Kopplingar till Skolverkets kursplaner och/eller egna läroplaner.
  • Bedömningarna kan göras formativt och summativt, multimodalt, med och utan matriser.
  • Det går att koppla egenskapade lärandemål, egna läroplaner eller Skolverkets kursplaner.
  • Lärare styr vem som ser vad - men det ser likadant ut oavsett vilken lärare som gjort det. 
  • Lärare får överblick över elevernas inlämningar - vem har (ännu inte) öppnat uppgiften, vem har (ännu inte) lämnat in, vem behöver komplettera? (Dessa översiktsvyer byggs om i sommar/höst).
  • Lärare, mentor, elev, vårdnadshavare, elevhälsa, skolledning får tillgång till bedömningsöversikter.
  • Uppgifter kan bedömas i klump. 

Först bara en påminnelse kring det här med bedömning i skolan:

”Vi bedömer aldrig elever, däremot deras uppvisade kunskaper i förhållande till kunskapskrav"/Tove Mejer (se gärna poddblogg med prof Anders Jönsson på tema bedömning, likvärdighet, bildning)

 

Gör din första bedömning

Nu när du har förståelse för bedömningsfunktionen i Haldor är det dags för dig att göra en egen första bedömning - formativ eller summativ. Ett tips är som sagt att börja med en väldigt enkel uppgift som alla elever förväntas klara, med ett enkelt lärandemål och ev kort feedback - mest för att lära och träna eleverna om var de hittar bedömningar. Nedan finns instruktionsfilmer - med olika längd och fokus - för dig som föredrar att titta på film och skriftliga instruktioner för dig som föredrar det.

 

Instruktionsfilmer

 

Skriftliga instruktioner

 

Nästa steg

När du bedömt din uppgift/planering tänker vi att nästa steg antingen är att bedöma fler - eller gå vidare till att skriva ett Omdöme.

 

 

 

 

 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Var denna artikel till hjälp?