• Uppdaterad

Inläggsfunktionen ger dig som skolledare möjlighet att publicera information för elever, vårdnadshavare och personal.

1. Klicka på Inlägg i vänstermenyn.

mceclip2.png

2. Klicka på Skapa nytt inlägg.

mceclip3.png

 

3. Under Välj grupper väljer du vilka som du vill publicera inlägget för. 

  • A) Filtrera listan genom att skriva i sökfältet. Markera önskad grupp eller individ. För att göra en ny filtrering gör du en ny sökning.
  • B) Markera alla grupper.
  • C) Markera enskilda grupper.
  • D) Markera enskilda individer.

mceclip0.png

 

4. Välj vilka som ska se inlägget.

  • A) Elever - kan läsa inlägget.
  • B) Vårdnadshavare - kan läsa inlägget

mceclip1.png

5. Välj vem som ska stå som avsändare.

  • A) Personnamn – Här visas namnet på den användare den som är inloggad.
  • B) Fritext - Ett textfält visas när du markerar alternativet Fritext.

mceclip2.png

 

6. Titel och beskrivning

  • A) Titel- Namnge ditt inlägg.
  • B) Beskrivning- Skriv den information som du vill publicera.

mceclip3.png

 

7. Lägg till bilder och filer - Dra in och släpp filer i rutan eller klicka direkt i rutan och leta upp dina filer med hjälp av datorns utforskare.

mceclip2.png

8. Publiceringsdatum

  • A) Viktig - inlägget markeras som viktigt.
  • B) Publiceringsdatum - från vilket datum inlägget ska synas.
  • C) Giltig till - ange datum för när inlägget är inaktuellt. Lämna tomt om det inte finns något slutdatum.
  • D) Datum för händelse (visas om Viktig är markerat) - ange vilket datum då händelsen inträffar.

mceclip3.png

 

9. Publicering

  • A) Publicera - Inlägget blir synligt för de du valt att synliggöra det för.
  • B) Spara utkast - inlägget sparas och är bara synlig för dig och andra ägare av gruppen.
  • C) Avbryt – Formuläret stängs och ingenting sparas.

mceclip4.png

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Var denna artikel till hjälp?