• Uppdaterad

Klicka på respektive fråga för att komma vidare!

 

För dig som föredrar videoinstruktioner

Inför samtalet

Under samtalet

Efter samtalet

 

Förutsättningar för att skapa utvecklingssamtal

  • Grundläggande förutsättningar
  • Är du ägare av aktuell Mentorsgrupp (INTE bara Undervisningsgrupp)?
    • Gå via "Grupper" i vänstermenyn för att se de grupper du har anslutna till Haldor
  • Har du roll som mentor?
    • Sök på ditt namn i sökrutan uppe till höger - Roller
    • Den med roll "Skoladmin" på din skola kan lägga till roll, se efter så det är rätt i elevregister om ni har synk.

Enda anledningen till att spara ett samtal som utkast är...

... om du vill fila på inbjudningstexten och/eller göra klart alla bokningsbara tider innan det går ut avisering till vårdnadshavare. Det som antecknas i uppföljningsformulär blir INTE synligt förrän samtalet är avslutat. En risk med att ha samtalet som utkast är att det går att radera det. 

 

Förutsättningar för att föra dokumentation

  • I samband med att du skapar upp ett samtal - eller i efterhand - behöver du lägga till formulär för uppföljning (skapat av Skoladmin)
  • Du går in på respektive elev och för anteckningar, innan, under eller efter samtalet. Anteckningarna syns endast för mentor fram tills att samtalet avslutas. 

 

Vara två mentorer och dela på ett samtal

Ja, en skapar upp samtalet och blir ägare, den andra deltagare - som kan gå in i mötet och ta anteckningar i ev formulär. Det är dock enbart den som skapat mötet som kan redigera mötet (lägga till formulär, bokningstider mm) och även avsluta mötet (vilket krävs för att elev och vårdnadshavare ska få tillgång till ev mötesdokumentation. Här hittar du mer information

 

Citera in text från elev/vårdnadshavare i mötesdokumentationen

Lägg till formulär som både skickas till deltagarna och har uppföljning i mötet ibockat.

 

Ändra längd på samtal eller paus...

När du skapar upp mötet så väljer du hur långa samtal du ska ha och hur lång pausen ska vara mellan dem (om du använder bokningsfunktionen, för att den ska kunna skapa upp bokningskalendrar smidigt). Om du senare önskar ändra på någon av dessa är det bara möjligt så länge som inga möten har bokats. Om någon har hunnit boka behöver du först ta bort den bokningen (och på något sätt hantera detta).

Skärmdump från utvecklingssamtalsmodulen:

Du kan redigera eller ta bort mötestillfällen så länge som inga möten har bokats.

 

 

Ta bort mötestider eller bokar in så jag får lunch

Några olika varianter/möjligheter som bjuds:

 

Avboka ett möte (ex för att jag fått förhinder)

Öppna det aktuella mötet och klicka på aktuell elev.

Till höger har du "Avboka möte". Du får en kontrollfråga om du är säker, om du svarar ja på den så avbokas mötet, avisering går ut till elev/vårdnadshavare om att mötet är avbokat. Du kan även gå in i bokningshanteringen och den aktuella tiden och under tre prickar till höger om elevens namn välja "Byt mötestid" om du direkt vill skicka ut en ny tid. 

 

Publicera mötesdokumentationen från mötet för deltagare

När mötesdokumentationen är färdig så behöver du som är skapare av mötet "Avsluta mötet" uppe till höger för att den ska bli tillgänglig för elev och ev vårdnadshavare. Om du senare kommer på att något behöver kompletteras går det utmärkt att Öppna möte igen och göra så (och sedan Avsluta igen). 

 

Så här får vi till "ämnessamtal" 

  1. Mentor för eleverna skapar upp ett utvecklingssamtal per ämne (inkl bokningskalender).
  2. När mötet är uppskapat går mentor in på varje samtal och lägger till resp ämneslärare som deltagare (fem klick per samtal)

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Var denna artikel till hjälp?