Denna instruktion är en fortsättning på en tidigare artikel Klicka här för att komma till denna
1. Välj Typ av uppgift.
2. Grupp är förvalt och baseras på den grupp som du skapar planeringen för
3. Fyll i fälten:
- A) Start och starttid - slut och sluttid för uppgiften.
- B) Titel för uppgiften
- C) Beskrivning av vad eleverna ska göra i uppgiften (uppgiftens instruktioner)
4. Lägga in bilder i textfältet.
Följ stegen i denna länk för att bädda in bilder
5. Om du vill bifoga en fil, klicka på Välj filer.
6. Du kommer nu till din OneDrive. Du behöver ha filerna i OneDrive för att bifoga dem.
- A) Markera de filer som du vill bifoga till din planering.
- B) Välj Select när du har markerat de filer som du vill bifoga så läggs dessa till i uppgiften.
7. Välj filtyper
- A) Instruktion - filen läggs till som ett nedladdningsbart dokument för eleverna
-
B) Malldokument - filen läggs till i elevernas arbetsyta. Eleverna får varsin kopia av detta dokument, det är i detta de skriver sin inlämningsuppgift.
Obs! När du har lagt till ett malldokument och sparat så kan du inte ta bort/förändra malldokumentet (gäller även i utkastläge).
8. Under Kunskapskrav så lägger du till de kunskapskrav som du vill arbeta med i uppgiften. Du gör dina bedömningar efter de kunskapskrav som du här lägger till.
- A) Välj kunskapskrav.
- B) Skriv eventuella förtydliganden.
- C) Saknas ditt ämne här kan du välja Lägg till ämne/kurs och söka upp ditt ämne.
9. Under Extra anpassningar visas de anpassningar som finns för eleverna i den grupp som uppgiften skapats för.
10. Under Tilldela elever delar du in eleverna i deras grupper.
- A) Har du skapat grupper tidigare via funktionen Basgrupper, kan du välja dessa här under Välj basgrupp. Läs mer om hur du skapar basgrupper.
- B) Dela in automatiskt - Välj Antal grupper eller Elever per grupp och ange antalet med hjälp av + (plus) och - (minus). Välj sedan Generera så skapas grupper upp automatiskt.
- C) Skapa grupperna manuellt via Lägg till grupp. Under Välj grupp i höjd med varje elev kan du sedan flytta in eleverna i de grupper som du skapar.
11. Avsluta formuläret genom att välja något av följande alternativ:
- A) Publicera - Uppgiften publiceras för dina elever.
- B) Spara utkast - Uppgiften är bara synlig för dig.
- C) Avbryt - Inget av det som du gjort sparas.
12. Du kommer nu tillbaka till planeringen och din uppgift har lagts till.
12. Både du och eleverna som tilldelats uppgiften kan se uppgiften i planeringen och under Uppgifter i vänstermenyn.
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan