Anslut din Teams- eller Office365-grupp som undervisnings- eller mentorsgrupp

  • Uppdaterad

 

När du ska ansluta en grupp till Haldor behöver du först fundera över vilken typ av grupp det är - en undervisningsgrupp eller mentorsgrupp. Nedan finns beskrivningar av vad du använder respektive grupptyp till. 

Undervisningsgrupp

Undervisningsgrupp används för att samla grupper av elever till bl.a.

  • Planeringar
  • Uppgifter
  • Lektioner
  • Inlägg
  • Omdömen

Mentorsgrupp

Mentorsgrupper används för att få en överblick över dina mentorselevers:

  • Omdömen
  • Bedömningar
  • Närvaro
  • Elevkort

Obs! I en mentorsgrupp kan du inte jobba med planeringar och uppgifter. 

 

För att ansluta en grupp till Haldor följer du stegen nedan.

1. Börja med att verifiera att du står på rätt skola innan du genomför anslutningen

  • A) Gå längst ned i din vänstermeny och titta vad för skola som står angivet. Är det rätt skola kan du gå vidare i guiden. Anges fel skola, klickar du på skolans namn
  • B) Välj rätt skola. Finns det inga alternativ/rätt alternativ saknas, kontakta din administratör för Haldor. 

mceclip0.png

2. Klicka på Grupper i vänstermenyn

grupper.png

 

3.  Klicka Ej anslutna grupper 

4. Du ser nu en lista med alla dina Team/M365 grupper som inte är anslutna till Haldor. Leta upp den grupp som du vill ansluta till Haldor.

mceclip1.png

 

5. KlickaAnslut vid den grupp som du vill ansluta till Haldor. 

mceclip2.png

 

6. Välj grupptyp

  • A) undervisningsgrupp
  • B) mentorsgrupp.

mceclip3.png

Obs! Detta går inte att ändra i efterhand.

 

6A. Väljer du Undervisningsgrupp kan du även lägga till en eller flera läroplaner.

  • Klicka+ Lägg till läroplan.

mceclip4.png

  • B) Sök efter ditt ämne, tryck på enter-tangenten för att få fram sökresultat.
  • C) Klicka på ditt ämne

mceclip5.png

 

7. KlickaAnslut till din skolas namn

mceclip6.png

8. Ditt team/M365-grupp är nu ansluten till Haldor. 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Var denna artikel till hjälp?