Tänk på att detta kan vara något som din organisation hanterar centralt, stäm av med er interna kontaktperson för Haldor vilken lösning ni har.
När du ska ansluta en grupp till Haldor behöver du först fundera över vilken typ av grupp det är - en undervisningsgrupp eller mentorsgrupp. Nedan finns beskrivningar av vad du använder respektive grupptyp till.
Undervisningsgrupp
Undervisningsgrupp används för att samla grupper av elever till bl.a.
- Planeringar
- Uppgifter
- Lektioner
- Inlägg
- Omdömen
Mentorsgrupp
Mentorsgrupper används för att få en överblick över dina mentorselever när det gäller deras:
- Omdömen
- Bedömningar
- Närvaro
- Elevkort
Obs! I en mentorsgrupp kan du inte jobba med planeringar och uppgifter, men du kan skicka inlägg till gruppen.
För att ansluta en grupp till Haldor följer du stegen nedan (förutsatt att skoladmin inte stängt av möjligheten att ansluta grupper).
1. Börja med att verifiera att du står på rätt skola innan du genomför anslutningen
-
A) Titta högst upp i vänstermeny och kontrollera att du är på rätt skola. Är det rätt skola kan du gå vidare i guiden. Anges fel skola, klickar du på skolans namn och byter till rätt.
- B) Välj rätt skola. Finns det inga alternativ/rätt alternativ saknas, kontakta din administratör för Haldor.
2. Klicka på Grupper i vänstermenyn
3. Klicka på Ej anslutna grupper
4. Du ser nu en lista med alla dina Team/M365 grupper som inte är anslutna till Haldor. Leta upp den grupp som du vill ansluta till Haldor.
5. Klicka på Anslut vid den grupp som du vill ansluta till Haldor.
6. Välj grupptyp
- A) undervisningsgrupp
- B) mentorsgrupp.
Obs! Detta går inte att ändra i efterhand.
6A. Väljer du Undervisningsgrupp kan du även lägga till en eller flera läroplaner/kursplaner.
- Klicka på + Lägg till läroplan.
- B) Sök efter ditt ämne, tryck på enter-tangenten för att få fram sökresultat.
- C) Klicka på ditt ämne
7. Klicka på Anslut till din skolas namn
8. Ditt team/M365-grupp är nu ansluten till Haldor.
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan