Video: Hur blir det i Haldor - sammandrag från HaldorTimme fokus Gy25 i maj (23:19)
- Lägga till Gy25 i planeringar och uppgifter
- Omdömen (09:50 in)
- Bedömningsöversikter och Elevkort (ca 12:20 in)
- Ämneskoppling Lärare - Grupper (ca 13:25 in)
- Blandade grupper - elever ska bedömas utifrån gy11 och gy25 (ca 15:40 in)
Nya ämnesplaner i och med Gy25
Kursplanerna för gymnasiereformen Gy25 börjar gälla 1/7 och ska vara på plats i Haldor från det datumet. Under en övergångsperiod fram till och med 30 juni 2030 kommer de nuvarande kursplanerna att finnas kvar parallellt i Haldor. Detta för att elever som har påbörjade kurser ska ha möjlighet att avsluta dem.
- Redan idag visar vi upp kurs- och ämnesplanens beteckning bredvid namnet, så det blir tydligt vilken det är man kopplar/har kopplat till planering/uppgift/bedömning.
- Kursplanskoder utifrån Gy11 finns idag i vår Kunskapsbank.
- Ämneskoder utifrån Gy11 finns idag i vår Kunskapsbank.
- Ämnesplanskoder kommer på motsvarande sätt ställas upp för Gy25 och det finns inget som tyder på att vi inte skulle följa Skolverket även här. Som exempel:
- Svenska 1 - SVESVE01 (Gy11)
- Svenska Nivå 1 - SVEN1000X (Gy25)
- Svenska 2 - SVESVE02 (Gy11)
- Svenska Nivå 2 - SVEN2000X (Gy25)
- Anpassad: Svenska 1 - SVBSVE51 (GYAN25)
- Anpassad: Svenska Nivå 1 - SVES1NO (GYAN25)
- Skärmdump hur det kan kan tänkas se ut för lärare när de lägger på ämne på en planering/uppgift:
Om man filtrerar på skolform smalnas det av
Omdömesfunktionen - bedömningar av kunskap
Omdömesfunktionen i Haldor är byggd på ett sätt som passar Gy25 och arbete med sammantagen bedömning i ett ämne, där all kunskapsbedömning i planeringar/uppgifter som gjorts inom ämnet kan presenteras. Detta förutsatt att man kopplat ämnet till bedömningen, oavsett om man arbetar med:
- Egna lärandemål (lärare sätter upp, kan kopieras med planering/uppgift, lärare styr om dessa är för lärare och/eller elever och/eller vårdnadshavare - normalt synliga för alla).
- Egna läroplaner (som komplement, skapas av den med roll för detta)
- Formativ (mer eller mindre multimodal) feedback, alltid synlig för elever, lärares val för ev vårdnadshavare)
- Skolverkets betygskriterier (normalt synliga för lärare, men kan utifrån professionella pedagogiska överväganden göras synliga för elever och/eller ev vårdnadshavare).
- eller en kombination av dessa.
Notera: Lärare ser i omdömesmodul vilka ämnen man kan sätta omdömen i, då skoladmin lagt på dessa. Ska man sätta omdömen utifrån både Gy11 och Gy25 så behöver ämnet därmed ligga dubbelt.
- Ämneskod för Gy11/GyAN11 har tre bokstäver
- Ämneskod för GY25/GYAN25 har fyra bokstäver
- Ämneskod för grundskola nio tecken
Exemplet nedan har läraren Engelska för grundskola, Gy11, Gy25, Fotografisk bild för Gy11, Samhällskunskap för Gy25 och Svenska för både Gy11 och Gy25.
Går vi till vy där skoladmin lägger till ämnen så gäller samma. Sök ämne, se Skola för Skolform, ämneskoden visar om det är Gy11 eller Gy25.
Exemplet nedan - matematik
- Gy11: MAT
- Gy25: MATE
- Gy11 Anpassad: MAM
- Gy25 Anpassad: MATM
Webbinar om Gy25
Vill du veta mer om vilka krav Gy25 ställer nya krav på undervisning och betygssättning? Tillsammans med Gothia Kompetens bjöd vi in till ett Haldor & Friends-webbinar där Pernilla Lundgren, en av författarna till boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan, hjälpte oss att reda ut vad Gy25 egentligen innebär för lärare, skolledare och huvudmän.
Ett annat konkret exempel kommer från Fredrik "Feke" Norman och Didaktiska laboratioet:
Masterdata är också en mycket bra och tydlig resurs:
Mer information om Gy25
Övergripande information från Skolverket: Gy25 – Ämnesbetyg på gymnasial nivå - Skolverket
Gy25 för dig som är skolchef eller rektor - Skolverket
---------------------------------------------------------
Mer erfarenheter, lärdomar, instruktioner mm publiceras löpande på denna samlingssida.
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan