Nedan finner du filmer med olika längd och fokus som på olika sätt försöker ta ett steg tillbaks och fundera över frågorna:
Finns det verkligen inte något latare/smartare sätt?
Hur kan vi minska den administrativa bördan för lärare?
Det finns förstås en mängd små tips och trix, men här nedan försöker vi ta frågan mer övergripande:
- Varför ska vi arbeta effektfullt med Haldor (10:45)
- Hur får elever strukturstöd i systemet - hur ser det ut för elever? (04:07)
- Gör det tydligt för elever - arbeta med uppgifter istället för inlägg (04:36)
- Gör det tydligt för elev och mentor - hur kan mentor visa en vecka? (11:49)
- Arbeta effektivt och smart - kortversionen (14:21)
- Arbeta mer effektivt och spara tid i slutänden - samtal och detaljer (1:02:18)
- Arbeta effektivt med skriftlig/multimodal feedback (09:45)
- I stället för veckobrevet (02:18)
- Dela in eleverna i (bas)grupper (04:15)
Hela det tänkta arbetsflödet - instruktionsfilmer och skriftliga instruktioner - finns att följa i vår utbildningsväg: start.haldor.se.
Den bakomliggande förklaringen (från en Haldortimme) med tankar om VARFÖR det är värt att arbeta effektfullt och hur det i slutänden kan spara tid och kraft.
Hur kan det se ut för eleverna - så får de strukturstöd
Hur gör jag som lärare för att det ska bli tydligt för eleverna (enligt ovan)
Hur kan vi göra det tydligt för både elever och mentor och hur kan mentor visa elevens vecka?
En översiktlig genomgång av processen från planering, uppgifter, bedömningar, omdömen till att vara redo för utvecklingssamtal/betygssättning.
Ett inspelat samtal där vi visar processen från planering, uppgifter, bedömningar, omdömen till utvecklingssamtal och utvecklingssamtalsöversikt - där man i slutänden sparat både tid och kraft!
Arbeta effektivt med feedback i Haldor Education
Måste man verkligen skriva veckobrev längre, om man använder Haldor Education som ju fyller de behov ett veckobrev normalt försöker fylla?
Dela in eleverna i basgrupper på ett smidigt sätt
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan